Att känna av kundens situation är en förutsättning för att försäkringsförmedlare skall kunna göra ett bra jobb. Förmedlarna som jobbar med privatsak, uppskattar produktmatriser från Konsumenternas Försäkringsbyrå, som ger en bra uppställning av olika produkter och villkor över bolagen.
-
Articles about insurance, business and strategy
-
5 knep försäkringsförmedlare använder för att samla rätt uppgifter om kund
-
Beställa nu – betala sen?
I förra avsnitt har vi pratat om kundens upplevelse med att teckna sakförsäkring online.
Denna gången tittar vi steget direkt efter beställningen: -
Vad krävs för 1-click checkout inom försäkring?
Vill du som privatperson teckna flera sakförsäkringar på en och samma gång, skall du antingen ringa upp en rådgivare på telefon eller gå genom processen flera gånger online. Vad du än väljer, är det mycket friktion som är involverad i processen (något som vi har diskuterat i tidigare artiklar).
-
Insurance journey: Best practices to remove friction for consumers – pt.3
Why do insurers break the patterns of e-commerce?
-
Insurance journey: Best practices to remove friction for consumers – pt.2
Managing the typical challenges of e-commerce
-
Insurance journey: Best practices to remove friction for consumers – pt.1
Vi har tidigare skrivit om att försäkringsbolagen gärna vill hjälpa sina kunder att köpa deras produkter, samtidigt som att rådgivarna spenderar mycket energi bara för komma till startpunkten för själva rådgivningen.
-
Hur försäkringsbolagen kan prioritera kundrådgivning istället för datainsamling
Försäkringsfrågor har blivit mer relevanta i kristiden. Försäkringsbolagen hanterar detta med samma metoder som tidigare, även om de flesta medarbetarna jobbar idag hemifrån.
-
5 sales tips from an insurance broker
Hur får man konsumenter att prata om sin försäkring?
-
Hur hanterar försäkringsbolagen ändrade risknivåer?
Att ha kundfokus är viktigt i alla tider, speciellt nu när många människor har ställt om sina liv utefter effekterna av pandemin. Jag har pratat med ledare från försäkringsbranschen för att undersöka vad försäkringsbolagen gör för att öka kundfokus i dessa tider. Trots att bolagen tar en avvaktande position i kristider generellt, har vi denna gången sett proaktiva exempel från bolag som tar kundens perspektiv.