Vad krävs för 1-click checkout inom försäkring? | Insurino Blog
Waldemar Gromov

Waldemar Gromov

Grundaren av Insurino

← All articlesVad krävs för 1-click checkout inom försäkring?

Vad krävs för 1-click checkout inom försäkring?

Vill du som privatperson teckna flera sakförsäkringar på en och samma gång, skall du antingen ringa upp en rådgivare på telefon eller gå genom processen flera gånger online. Vad du än väljer, är det mycket friktion som är involverad i processen (något som vi har diskuterat i tidigare artiklar).

I detta avsnitt tittar vi närmare på de kritiska stegen i slutet av köpprocessen, nämligen när kunden faktiskt bekräftar köpet. Vad skiljer försäkringsbolagen åt vanliga e-handlare och hur detta påverkar konsumenter?

Har du sett 1-click-checkout?

Amazon har patenterat 1-click-ckeckout redan 1999!

De såg ett strategiskt värde i att låta kunder att få hem produkter så smärtfritt som möjligt. Ett år senare, fick Steve Jobs betala mycket pengar för att köpa rättigheterna och få använda samma lösning.

För Apple var det ännu mer relevant eftersom lösningen skulle användas ett par år senare i iTunes Store som dessutom skulle få sina kunder att sluta ladda ner musik från piratsajter och istället betala för licensierad musik som både var tillgänglig och enkel att köpa. iTunes skulle aldrig lyckas med detta, om inte köpprocessen var tillräckligt enkel.

I Sverige är de flesta bekanta med Klarna och fördelar med deras 1-click check-out (liknande lösningar finns också hos andra leverantörer, t.ex. Nets, Svea, etc):

  • Dina person- och adressuppgifter fylls in automatiskt (även om det inte är samma som i folkbokföringen).
  • Man slipper fylla in sina betalpreferenser, man får fakturan endast om man vill ha den
  • Man kan handla med 1-click hos alla handlare som är anslutna till samma lösning.

Minns du också 1-click fake-out?

Ganska ovanligt i Sverige nuförtiden, men ett förekommande ”feature” utomlands.

Det handlar egentligen om att du fyller i telefonnummer på sidan och får en call-back från en säljare som hanterar ordern.

Istället för att bygga en dynamisk webbshop, göra det lätt att hitta produkter, där lagerstatus håller sig uppdaterad och där leveransinfo finns tillgänglig; har ägarna av shoppen valt en enkel lösning att sätta en person som skall hantera dessa frågor manuellt med dig på tråden.

Visserligen kan du lägga ordern med en click, så länge du inte räknar in att du skall knappa ditt telefonnummer och spendera tid för att berätta för säljaren vad du egentligen behöver, vart dett skall skickas och hur du vill betala.

Även om du inte vill använda 1-click funktionen, väljer att beställa och t.om. betalar direkt med ditt kort, så hanteras ordern endast som en ”indikation” ändå! Du kommer oftast ett samtal från kundtjänsten som talar om att något är slut på lager eller inte kan levereras till din valda adress. Ett scenario som vi hoppas aldrig uppleva igen.

© opencart.com

Vad händer med kunder som vill skaffa en sakförsäkring?

Förutom registreringen av leveransaddressen och betalningen, som den vanliga 1-click checkout är anpassad för, behöver försäkringsprodukter konfigureras först. Därför kan man inte bara lyfta in samma lösning från en vanlig webbshop direkt.

Vi har redan jämfört köpet av försäkringar med att köpa resor på resesajter – kunden behöver först skriva in sina uppgifter för att få fram tillgängliga alternativ. Skillnaden mot resesajter är bara att de har lite svårt att gissa exakt vart och när du vill resa just denna gång.

Försäkringsuppgifter är lite annorlunda, i många fall handlar det om ett objekt som du har försäkrat någon annanstans sedan tidigare. Då kan försäkringsbolagen eller förmedlare hämta in all info om din kära ägodel och hur den täcks idag.

Lösningen för försäkringskunder finns ute

Idag har vissa försäkringsförmedlare en praxis att vid en offert på telefon, be kunden ibland om att maila in kopior på befintliga försäkringsbrev - varken säkert eller smidigt. Varför krångla till det när kunden kan enkelt dela dessa uppgifter, om de bara får ett enkelt sätt att göra det på?

Hedvig försäkring har nyligen släppt en beta-version för just låta kunder hämta in och fylla i sina försäkringsuppgifter om hemförsäkring. Ganska nära 1-click check-out som man kan komma!

Vi är säkra på att 1-click checkout också kommer bli standard inom försäkringsbranschen. Även om det tar 20 år efter introduktionen av lösningen, finns det stort värde i att låta kunder köpa din försäkringsprodukt så enkelt och smidigt som möjligt.

Check-out har som sagt 2 syften: att identifiera beställaren och att ta betalt. I nästa avsnitt skall vi diskutera hur försäkringskunder betalar för sin beställning och vilket värde kunden upplever av tjänsten.

Insurance journey: Best practices to remove friction for consumers – pt.3 Insurance journey: Best practices to remove friction for consumers – pt.3
Beställa nu – betala sen? Beställa nu – betala sen?